ادراک حسی، ادراکی حضوری
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
علم حضوری موثر در ادراک حسی و لوازم معرفتشناختی آن از دیدگاه حکمت متعالیه
هنگام ادراک حسی دو مرحله اتفاق میافتد، یکی تاثیرپذیری عضو حسی و دیگری ادراکِ نفس است مرحله اول مادی و مرحله دوم مجرد است. براساس اتحاد نفس و بدن، نفس به تأثراتِ مادی که در اعضای حسی واقع میشود علم دارد و این علم، از سنخِ علم حضوری است برخی از شارحین حکمت متعالیه همچون علامه طباطبائی و شهید مطهری به این دیدگاه گرایش دارند از لوازم معرفتشناختی این نظریه، توانایی بر تبیین علتِ پیدایش برخی از خطاهای...
متن کاملپدیدار شناسی ادراک حسی و تجربه ادراکی خانه بومی (مطالعه موردی مدبق خانههای منطقه موکریان)
پژوهش حاضر به کاوش معنای معماری خانههای بومی منطقه موکریان ایران برخاسته از حسیت و تجربه ادراکی میپردازد. هدف نهایی پژوهش، نگرش ناب به حسوخانه درجهت کشف رابطه عمیق آنهاو بیان یک روش علمی برای هویدایی ادراک حسی معماریو تجربه ادراکی خانه توام با افشانمودنو آشکارگی میزان درگیری حسها با فضاو اهمیت خصایص هستندگی مستخرج از تجربهادراکی در خانههای موکریان است. پژوهش، ابتدا با رویکرد پدید...
متن کاملادراک حسی در پدیدار شناسی مرلوپونتی
مرلوپونتی فیلسوف پدیدار شناس فرانسوی در خصوص ادراک حسی به نقادی آرای عقلی مذهبان و تجربی مذهبان می پردازد و با الهام از اندیشه اگزیستانس درهیدگر و پدیدارشناسی هوسرل با ردیگرادراک حسی را مورد تحقیق قرارمی دهد و این مقاله به طور اجمال به آن پرداخته است.
متن کاملواکاوی دیدگاههای صدرایی پیرامون فرآیند ادراک حسی
صدرالمتألهین از چند زاویه به ادراک حسی نگریسته است و از این رو، دیدگاههایی را ارائه داده است که ناسازگار به نظر می رسند. محور بحث این پژوهش نخست تحلیل ارتباط این آراء و دیگر بررسی و تبیین سازگاری یا ناسازگاری آنها است. بنابراین مباحث آن در دو گام مورد بررسی قرار می گیرد. در گام اول نظریۀ معروف انشایی بودن احساس مطرح گردیده و سعی شده است تا چند تلقی فکری از ملاصدرا به عنوان عوامل تأثیر گذار بر ...
متن کاملادراک حسی افلاطون در نظام پارمنیدسی
برای مدتها رابطۀ ادراک حسی با معرفت از نظر افلاطون به نحوی بر اساس تفکر ارسطویی یا تفکر افلوطینی توجیه میشد، اما بهتازگی آراء دیگری در این باره مطرح است که در آن دریافت اصلی خود افلاطون محل مداقه قرار میگیرد. این دیدگاه هنگامی جدیتر میشود که در مواردی همچون رسالۀ تئهتتوس (184 الف تا 187) ملاحظه میکنیم که افلاطون برخلاف نظر ارسطو و افلوطین نقشی را برای ادراک حسی در معرفت قائل نیست. هدف ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 46
صفحات 31- 52
تاریخ انتشار 2011-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023